background

Case: Nederlandse Spoorwegen

Met meer dan 33.000 medewerkers worden er meer dan 1,3 miljoen reizigers dagelijks vervoerd. NS hecht groot belang aan het non stop informeren van haar personeel en reizigers.

Klanttevredenheid gestegen naar 86% mede door inzet van dynamische content op treinen

Door rendement uit advertenties kan NS nog meer investeren in haar dienstverlening. 

Treinen komen sneller op het spoor na een defect, waardoor er meer zitplaatsen zijn.

Image
  1. 1

    Vraag

    Help ons met het reduceren van het aantal content managementsystemen om verschillende doelgroepen in- en extern te bereiken. Om zo kosten te verlagen en synergie te creëren in onze communicatie.

  2. 2

    Oplossing

    Prisma-IT ontwikkelde een Digital eXperience Platform van waaruit gepersonaliseerde content gemaakt en gepubliceerd kan worden naar alle verschillende doelgroepen en touchpoints.

  3. 3

    Resultaat

    ePublisher wordt door meer dan 600 verschillende redacteuren van NS dagelijks gebruikt om intern en extern te communiceren met verschillende doelgroepen. Meer dan 2 miljoen berichten worden er jaarlijks via alle mogelijke kanalen naar buiten gebracht. 

Hoe zet NS narrowcasting in?

Onboard Information Systems

Dankzij een intelligente player aan boord van de trein kan NS op alle schermen dynamisch content tonen. Wanneer de trein een station nadert wordt getoond welk station je binnen rijdt en zie je bijvoorbeeld informatie voor een eventuele overstap. 


OV Servicewinkels

Op meer dan 30 locaties in Nederland worden de schermen in de OV Servicewinkels voorzien van actuele reisinformatie, aanbiedingen en informatie over lokale vervoerders. Een loket voor al het OV.


Interne communicatie

21.000 medewerkers in Nederland worden middels narrowcastingschermen op de hoogte gehouden met op maat gemaakte content. Van informatie over treinen in de werkplaatsen voor monteurs tot aan dynamische dashboards voor kantoorpersoneel


Rail TV

Met een netto bereik van meer dan 1.000.000 kijkers per week veraangenamen ProRail en NS het wachten op de stations en de perrons. Met een mix van actuele informatie en cultuur.


Welke voordelen levert dit op?

Stimuleert verkopen

Uit de verkoop van advertenties van  derden haalt NS rendement  die zij investeert in het verbeteren van haar dienstverlening. Maar ook dankzij de promotie van haar eigen verkoopkanalen als leuke uitjes in de Spoordeelwinkel.

Verhoogt tevredenheid

Door die informatie te tonen die relevant is voor de reis van haar reizigers veraangenaamt NS de reiservaring. De klanttevredenheid is verhoogd met 12%, mede door de inzet van de dynamische content op de schermen.

Inspireert reizigers

Door een mooie mix van verschillende content te tonen worden reizigers geïnspireerd met leuke uitjes, interessante feitjes en reisinformatie. Op het juiste moment en in de juiste context.

Ondersteunt medewerkers

Treinen kunnen sneller weer het spoor op doordat monteurs weten welke trein wanneer komt op welk perron in de werkplaats en wat er moet gebeuren aan deze trein. Dit verhoogt voor reizigers die kans op een zitplaats.

Gerelateerde case studies